Camelia Mateș, directoarea programului Mecanisme Donații

Am asistat recent la o discuție între minunatele doamne de la Asociația Dăruiește Viață și un donator pentru spi­talul pe care îl construiește asociația. Un schimb elegant de “Mulțumesc”, “Noi vă mulțumim”, “Voi ne arătați că se poate”, “Fără voi nu puteam face asta” și așa mai departe, într-un dans de replici care arată cât de mult ne bazăm unii pe alții și cât ne inspirăm unii pe alții.

Că ne bazăm unii pe alții arată și poveștile de success din anul trecut, și sumele strânse în 2018 pe donație.ro, care sunt duble față de cele din 2017, numărul im­ presionant al donatorilor constanți sau valoarea medie a unei donații prin debit direct, care a crescut.

Toate aceste cifre le puteți afla din pa­ginile care urmează. Aici, însă, aș vrea să scriu despre rezultate mai puțin tan­gibile, dar extraordinar de importante în ecosistemul organizațiilor și al oame­nilor care schimbă fața acestei țări. Dacă acum mai există speranță în România este și pentru că organizațiile au înțe­les ce putere au, de unde le vine puterea și cum o pot folosi, ca să ne fie bine tu­turor. Și pentru că un număr imens de oameni au înțeles că pot schimba lumea cu 10, 20 sau 100 de lei pe lună.

Dacă acum zece ani oamenii făceau donații literalmente din Paști în Crăciun, și atunci pentru copii orfani sau bolnavi și pentru bătrâni singuri, în 2018 aceste donații au fost infime în comparație cu cele pentru cauze civice, ca să nu mai vorbim despre donațiile pentru Spitalul Dăruiește Viață, pentru MagiCAMP, UNICEF, Salvați Copiii sau Casa Share.

Cine și-ar fi imaginat acum câțiva ani că în România oamenii vor dona constant pentru presa de investigație? Sau pentru monitorizarea alegerilor? Sau pentru prevenirea consumului de droguri în rândul adolescenților? Sau că din sute de mii de donații de la cetățeni și de la companii vor fi dotate cu echipament performant maternitățile din România, va fi construit un spital, vor fi construite zeci de case pentru familiile în nevoie?

Paginile care urmează vor ilustra o parte din progresul pe care românii l-au făcut pe drumul filantropiei și o parte din efortul pe care organizațiile l-au făcut ca să își aducă mai aproape susținătorii, pentru a produce împreună schimbarea pe care ne-o dorim cu toții. ONG-urile care au avut în anul 2018 campanii de succes au în comun grija egală față de beneficiari și față de do­natorii lor, transparența, onestitatea și ambiția de a face lumea un loc mai bun. Pentru toate acestea și pentru multe altele, îi admirăm și le mulțumim deopotrivă donatorilor și organizațiilor.

 

Află mai multe despre impactul donațiilor prin SMS și debit direct în raportul nostru anual.